“Something caught your eye”
a.k.a. uppmärksamhet

null

Motor

En högljudd fyrväxlad 33hk motor kämpar på rejält på motorvägen. En femväxlad Suzuki Swift GTi-motor med sköna 105hk och som drivs på blyfri 95 oktan lär göra susen.

null

Exteriör

Totalrenoverad 1992-1994. Nu är det dags att förfina ytterligare, nämligen ikläda den i firmans visuella profil. Rött, svart och vitt blandas med skärmbreddare och 7×13” däck.

null

Interiör

Sann körglädje hittar du i väghållningen, men även i sittställningen. Skålade stolar ger plats för en 2 meter lång förare och håller denne på plats i kurvtagningarna. Airbags är inte inkluderat men däremot bur för ökad säkerhet.

En uppseendeväckande bil. Sen kliver en 2 meter lång Art Director ut ur bilen.

“Längden spelar ingen roll, sägs det. Sant, man vecklar bara ihop sig och tar plats i skålade säten.”Martin Hejdesten

Q & A

Varför just en Suzuki Swift GTi-motor?

Man kan välja en Honda VTEC-motor lika väl. Eller MC-motor från en Hayabusa eller Yamaha. Men då blir det ett större bygge och mindre plats i kupén. Men det hade blivit snabbare med 200hk, dessutom på bakhjulen. En bekant har gjort liknande bygge så det blev ett val av den anledningen.

Är det inte svårt och meka med en sådan liten bil?

Jo, fruktansvärt smått och med många trånga utrymmen i motorrummet. Men därför har jag investerat i en flipfront i glasfiber som dessutom ska kunna hakas av helt.

Hur är väghållningen och bromskapaciteten?

Ett hjul i vardera hörn, bredare däck på något breddad hjulbas samt bromsskivor fram lär göra susen. Redan i sitt ursprungliga utförande gasade man gärna genom hela rondellen.

Hur omfattande är renoveringen?

Kort och gott allt. Rost ska lagas, byta motor och framvagn, flipfront, bur, nya säten, ny el och omlackering samt skärmbreddare ska passas in.

Vilken budget har du?

För tillfället inget bestämt. En hel del arbete görs på egen hand. Omlackering lär göras professionellt dock för att få bästa möjliga finish.

Blir det en bil med komfort?

Det var inte särskilt mycket komfort i det ursprungliga utförandet. En del interiör tas också bort för att minska vikten lite. Körglädje och att skapa uppmärksamhet står högst på önskelistan. Komfort får stå åt sidan.